Szerző: r1pp3r.j4ck | június 6, 2009

Túlélési tippek – avagy hogyan utazzunk ingyen

Most egy duplán rendhagyó poszt következik. Előszöris azért, mert poszt, mostanában ez ritkaság. Másodszor pedig az, hogy nem netről van a story, hanem velem történt. Sokat gondolkodtam azon, hogy megosszam-e veletek, de aztán sikerült döntenem, remélem, jól.

Szlovákiai magyar vagyok, magyar iskolába jártam, de kötelező tantárgy volt a szlovák nyelv is természetesen. Ezt én soha nem szerettem, de akárhányszor csak eldobtam a szlovák könyvet/füzetet a fenébe, akárhányszor hagytam ott az egészet azzal, hogy ez teljesen felesleges, mert Magyarországra megyek egyetemre és utána se tervezek visszamenni Szlovákiába, azt mondták, hogy tanuljam, mert soha nem tudhatom, mikor veszem hasznát. Persze ezután sem tanultam, de rámragadt az évek során annyi a szlovák nyelvből, hogy el tudok beszélgetni (még ha helytelenül is). És a múlt héten hasznát is vettem, 6000 forintot spóroltam.

Pesten voltunk éppen haverommal, és hát kombínóval mentünk a célállomásra. Kerestem az aprót, hogy veszek jegyet az automatából, de nem volt nálam annyi apró, éppen jött a kombínó, hát felszálltunk. Igen ám, de két megállóval odébb szembejött velünk egy piros karszalagos ember. Reménykedtem, hogy csak egy SS-tiszt, de amikor raccsolás nélkül mondta ki, hogy “jegyeket, bérletek”, akkor tudtam, hogy ez az ember tuti nem német, és akkor nem maradt más, minthogy BKV-ellenőr az illető.

Gyors hátra arc után a haverom farkasszemet nézett egy másik BKV-ellenőrrel. Menekvés már nem volt, hát megszólaltam szlovákul. A beszélgetés kb. úgy játszódott le, hogy Mr. BKV megpróbált magyarul és angolul jegyeket, bérleteket, igazolványt, útlevelet kérni. Pontosabban kért is, de nem kapott. Mi pedig szlovákul kérdezgettük egymástól, hogy vajon mit akarhat az ellenőrbácsi. Elővett egy jegyzetfüzetet, ráírta, hogy 6000 HUF. Felcsillanó szemmel mondtam el szlovákul, hogy “ezt érteeeeem! 6000 forint! de miért? nincs annyi pénzünk, és különben sem veszünk semmit!” A kombínó megállt, Mr. BKV feladta, rámutatott a nyitott ajtókra, mi leszálltunk. Gyors valószínűségszámítás után felszálltunk a következőre, és aznap már nem találkoztunk ellenőrökkel.

Tényleg ilyen egyszerű meglógni a BKV-sek elöl? Mit csinálhatnak az emberrel, ha elkapnak? Elkérhetik a dokumentumokat? Milyen túlélési trükköket ismertek még?

Utóirat: alapfokú szlovák nyelvoktatást vállalok :)

Responses

  1. Hogy mit csinálhatnak? Semmit:) Szépen megkér hogy mutasd meg a bérleted; ha ezt nem teszed szépen megkér hogy igazold magad, hogy ő adhasson neked büntit; ha ezt sem teszed, szépen megkér hogy szállj le. Ha mindebből a “szépen” kimaradt, kérd el te az ő igazolványát és mószerold be a bkvnál hogy tahó volt pedig te fizettél volna :D

  2. hmm akkor jól tudtam… ez az utolsó viszont jó ötlet, kösz :D így gondoltam valahogy a kommentelést ennél a posztnál :)

  3. Na, azért ez genyó dolog ám ugye tudod? Tessék csak fizetni a szolgáltatásért:)

    /sarcasm

  4. Weheh… majd meglátjuk, mi történik :D bár szeptembertől valószínűleg úgyis lesz bérletem, diákkal feleannyiba kerül a bérlet, mint a büntetést kifizetni a helyszínen :D és még metrózni is tudok vele :D tényleg, metrózást meg lehet úszni jegy nélkül elméletileg?

  5. Határeset. Lejárt bérlettel az esetek 90%ában sima, csak tarts az ellenőr arca elé valamit. Haver jómúltkor meztelen csajos fotóval a diákja előtt ment le a metróba :)

  6. LOOOL hát az hogy jutott eszébe? :D és az ellenőrök meg annyira bambák, hogy nem szúrják ki még azt sem, hogy nem is bérlet a cetli? :D

  7. Te észrevennél minden kis köcsögöt aki szórakozik veled amikor reggel párezer ember tol az arcodba valami papírt méla undorral?:)

  8. én alapból nem dolgoznék a BKV-nél :D de amúgy azt tuti meg se próbálnám kiszúrni, hogy érvényes-e, de az még szerintem meg lenne, hogy bérlet, vagy nem…

  9. Havi 70k-ért max az első héten:) Ha sztahanovista alkat vagy akkor esetleg a másodikon is :D

  10. LOL hát nem tudom, milyen körülmények között vállalnék munkát 70k-ért… :D

  11. Hát ébredj fel, ugyanis a munkaerőpiacon nem dobálóznak úgy a szaftos melókkal, tehát örülj, ha egyáltalán kapsz munkát valahol, nem aza kérdés, hoyg mennyit fizetnek. Persze még tanuló vagy, asziszed még, hogy csak na, de kapod majd a hideg zuhanyt.

  12. mérnök informatikus leszek, remélem, hogy nem fog kelleni állást vállalnom 70k-ért :) Meg ha igen, hagyom a fenébe az egészet, megpróbálok valahol külföldön állást szerezni, teljesen mindegy, hogy hol, de jól fizessenek.

  13. óóó, hát így könnyű kéremszépen :) ha tudnék vmi halandzsanyelven én is bejátszanám..

    engem hálistennek az iskolás évek alatt (7) egyszer büntettek meg de akkor még élt az a rendszer h 8napon belül bemutatod, akkor csak 500 ftot kell fizetni. nem tom most hogy van..
    de most már én is ahogy tudok bliccelek. muszáj mert fizu nélkül elég necces napi ezer ftokat elköltekezni csak töm.közl.re..

    melóhoz meg: egyetértek Lidérccel.
    tapasztalatból beszélek én 3 hónapja keresek állást (és ez semmi az átlag másfél éves ujraelhelyezkedési időtartamhoz képest) és már ott tartok h bármi jó csak legyen meló mert kell a pénz. ráadásul most alkalmi m.vállalóként tudok csak elhelyezkedni és igy magamután fizetem a TB-t pl., ok h nem tünik soknak a havi 4500ft, de egy 80ezres fizuból sok, pláne h nekem már a felnőtt bérlet volánra és metróra együtt 19 000 ft. az már pláne sok.
    de: ha majd nem tudod fizetni a lakásod és nem tudsz kaját venni mert kirúgtak és nem találsz melót majd a segged vered a földhöz örömödben ha kapsz egy 70k-s melót :)
    igaz h ebből szinte lehetetlen megélni de nem véletlenül találták ki a két/három műszakot, és a másodállást.. mindent meg lehet oldani, akarat kérdése.

    sorry ez most igy kikivánkozott.. ;)

  14. Wow… mostmár tudom, hogy nem nagyon maradok Magyarországon egyetem után.

  15. nekem is csomó barátom csinálta már hogy lejárt bérletet mutatott az ellenőröknek. Ez régebben sokszor bevált, csakhogy az utóbbi hónapokban a legelhagyatottabb állomáson is ott razziáznak a nénikbácsik, és nem egyszer szabályosan kivették a kezemből a bérletet, vagy legalábbis lelassítottak hogy jól megbámulhassák. Szóval necces a dolog… Engem tegnap büntettek meg 6ezerre, majdnem 12re. Nem idegesítem magam emiatt, pedig lehetne, mivel előttem 10en mentek el ugy, hogy az ő jegyüket nem nézte senki, volt jegyem, csak nem érvényesítettem, és mert egyátalán nem volt humorérzéke az ellenőrbácsinak, pedig én erősen probalkoztam :D Azt hittem meguszhatom azzal, mint ah mar parszor ez megtörtént, h külföldi lakcimre nem irnak ki csekket, mivel itthon (SVK) ezt ugysem tudom kifizetni. Hát most ez sem jött be. Vonatra siettem, fáradt voltam, nem volt energiám még veszekedni se, így kifizettem. ÁM! íme a példa, mikor nem vagyok fáradt és helyén az eszem: -most ezt elküldöm, mert nem akarom h ennyi sokat olvassatok egyszerre:D-

  16. Miskolcon kirándulgattam, Judapestet még alig ismertem, éppen annyit tudtam a közlekedésről ami nekem kellett: keletiből deak ket megallo, ott atszallni masik metrora, megintcsak ket megallo, es nyugati. ezt jól az agyamba véstem, ugy ereztem teljsen király vagyok, menni fog ez, le a mozgólépcsőn, fel a mozgólépcsőn, nagyon jó, mindjárt ott vagyok a vonatoknál.. ‘jegyeket bérleteket!’.. upsz! Na, az nekem nincsen. Néztem értetlenül. Mondtam nekem sietnem kell a vonatra. Persze mindezt a fent említett ‘szlovák technikával’ gagyogtam neki összevissza, ugyse ertette mit mondtam, Zltá lalia-t is elszavalhattam volna. Adjak neki igazolvanyt. Hat gondoltam, most biztos azt hiszi majd jol lebukok, de nemám, mert én tényleg ‘szlovak’ vagyok. Elő is huztam gyorsan a személyigazolványt. Nesze nézd! Ő ezt nem erti. Ekkor ugyanis mán ketten álltak ott mellettem, s próbáltak penzt kicsikarni belőlem. Hat en megmutattam a penztarcam hogy nekem bizony nincsen semmi forintom egy ket szazast leszamitva, úgyhogy igencsak felejtős a dolog. Vakarták a fejüket ‘Józsi, most mi legyen?’ A legviccesebb az egészben a kétségbeesett arckifejezésük volt :D Leirtak egy papirra mennyit kene kifizenem, inetegttem a fejemmel ‘nincs annyi’. Mondom nekem csak koronám van. Hátjó, akkor ‘Józsi, mennyi akorona most?’ ‘8? 7? há én nem tudom’ Esküszöm Józsinak hivtak a bácsit :D :D No akkor ide a számológépet! Akkor még nem 6ezret kelett fizetni, de mán nem emlékszek mennyit. Lényeg a lényeg, leosztottak az összeget, kijött valamennyi, én csak nagyobb öszeget tudtam adni,mert nem vt nálam apró. Na most jön a csavar! :D ők ugyanis csak forintban tudtak nekem visszaadni.Újból számológép a kézbe, osztás szorzás, majd komolyan mondom magam sem tudom, hogy kijött nekik egy olyan összeg, ami köbö a ketszerese volt annak amit en adtam nekik koronaban. Ezt szépen odaadták nekem, kiirtak egy papirt, én meg futottam a vonatra, ahol szétröhögtem az agyam. Ha jol emlekszem körülbelül 1000-1500 fotintot kerestem :D Nem szertnék hozzafüzni semmit, mindenki vonja le magának a tanulságot :D

  17. […] nincs, csak jegye volt. Hogy miért volt jegye, azt ne kérdezzétek, pedig olvasta a posztot a BKV-ellenőrzésről. Na mindegy, tehát Alpárnak volt egy jegye, amit Mr. Forgalmispacal szerint nem használhatott […]


Vélemény, hozzászólás?

Kategóriák

