Szerző: r1pp3r.j4ck | április 5, 2009

Tévézzünk és tanuljunk

Olyan rég voltam itt, hogy GPS kellett, hogy az adminfelületig eltaláljak. Nem akarok kifogásokat keresni, mert igenis, az én hibám, hogy nem írtam, blablabla. Erre pedig nincs bocsánat. Többször is felmentem híreket olvasni, de soha nem éreztem erőt, hogy írjak is. Tegnapelőtt viszont megkért Lidérc barátom, hogy segítsem őt ki egy szombati poszttal, mert nem ér rá. Én kisegítettem, és eszembe jutott, hogy tulajdonképpen én nagyon szeretek posztot írni. Szóval most itt vagyok, és írok:

Az oszályban a két legjobb angolos (az unokatestvérem és én) azért tudunk angolul, mert mi nem az iskolában tanultuk. Hogy hogyan? Hát sorozatokat és filmeket néztünk. Nem, nem a TV-ben. Letorrenteztünk mindent, ami érdekelt, és több pontot ért el az imdb-n, mint 6. Nem tudom, ő hogy csinálta, én eleinte magyar felirattal néztem a filmeket/epizódokat, aztán ha kedvem volt megnézni mégegyszer, akkor felirat nélkül már. Ha egy epizódot volt időm véletlenül megnéznem még aznap, amikor letöltöttem, akkor általában még nem volt felirat, így kényszerültem az nélkül megnézni. Angol feliratot általában találtam hozzá, hát néztem azzal, mert olvasni mégiscsak könnyebb volt, mint hallgatásból megérteni. Most odáig jutottam, hogy semmilyen feliratot sem használok hozzá, és gond nélkül értem a film/epizód min. 90%-át (feltéve, ha amerikai, mert a britet elég nehezen hámozom ki).

Nálunk sajnos nincs lehetőség mindenkinek erre. Miért? Mert a TV-nek nem célja, hogy tanítson. Kényelmesebb a sok embernek magyarul nézni a filmet, és hát úgysem váltana senki eredeti nyelvre senki, hiába tennék ezt lehetővé. Hát dehogynem! Én biztos nem néznék szinkronizálva semmit, ha nem lenne muszáj (nem nézek már TV-t sem, többek között ez miatt). Mostanában sajnos nagyon sokszor nem is jön ki jól a szinkron, és már megszoktam, hogy úgy mozog az ember (vagy nagy, kövér, lusta, Garfield nevű macska) szája, ahogy beszél.

Ugye tudjuk, az Egyesült Államokban nem nagyon szinkronizálják a filmeket, pedig pénz lenne rá arrafelé. Viszont ez nem az egyetlen hely a világon, Nyugat-Európában is elég sok helyen így van, pl. Hollandiában. A TV-ben is felirattal nézhetik csak az amcsi filmeket/sorozatokat. Ez miatt nagyon jól beszélnek angolul, rájuk ragad a nyelv!

Most pedig idéznék egy kicsit:

A Le Monde szerint jelentősen javult azoknak a francia fiataloknak az angol nyelvkészsége, akik nem várják meg a különböző angol és amerikai tévésorozatok francia változatát, hanem interneten rögtön forgalomba kerülésük után letöltik az angol nyelvű torrenteket.

“A diákok sokkal jobban érdeklődnek az angol nyelv iránt” – mondta el egy sartrouville-i nyelvtanárnő a lapnak. A diákok olyan sorozatokat néznek meg eredetiben, mint a Skins, a Gossip Girl, a True Blood, a Dr. House vagy a Desperate Housewives.

“A szóbelin ezek a fiatalok sokkal jobban szerepelnek, jobban hangsúlyoznak, jobb a kiejtésük, a szótagokat jobban kiemelik, érzik a nyelv dallamát” – áradozott a tanárnő. Egy párizsi kolléganője hozzátette: “Vége a franciás angolnak, amely a korábbi években annyira jellemző volt főleg azokra a diákokra, akiknek nem volt alkalmuk külföldi környezetben tanulni Shakespeare nyelvét.”

A fiatalok ma már sokkal jobban meg tudják különböztetni az angol és az amerikai kiejtést is. Az egyik sartrouville-i osztályban végzett villámfelmérésen kiderült: a diákok kivétel nélkül néznek egy vagy több sorozatot angolul.

További gondot jelent a hálóra feltöltött angol eredeti epizódok írott szövege: a feliratokat készítő lelkes amatőrök gyakran követnek el helyesírási hibákat, a sorozatok nézőinek pedig a helyesírás eddig sem volt a legerősebb oldaluk.

Forrás: comment.blog.hu

Szerintem gond nélkül lehetne egy órát rászánni egy megegyezés szerinti, 42-43 perces sorozat nézésére heti egyszer (több rész úgy sincs), következő órán pedig angolul megvitatni. Ki tudja, lehet, hogy létesítek egy angol nyelviskolát haladóknak, ami tulajdonképpen egy angol nyelvű filmklubhoz fog hasonlítani.

Bocs a sok vastagon szedett szarért, kíváncsi voltam, így kiemeléssel milyen. Véleményt írhattok erről is.

Reklámok

Responses

  1. :) Dejó :) Én teljesen egyetértek a posztban olvasottakkal! Hetente legalább 3 epizódot nézek meg sorozatokból. Sokkal jobb felkészülés érettségire, mintha valami hülye időket tanulnék :))

  2. ez abszolút helyénvaló gondolatmenet, ugyanis IGAZ. iskolában ülve, a tanár szájából elhangzott szavakkal, mondatokkal senki sem fog megtanulni egy nyelvet. mielőtt elmentem nyelvvizsgázni, nekem is mondták, nézzek német csatornákat. nem hittem benne, eleinte. aztán valahogy odakapcsoltam, akkoris az volt az érzésem, h felelsleges, úgysem értem, akkormeg minek. aztán szólt egésznap a deutche welle meg az rtl, akárcsak háttérzajnak is, és egy idő után nem jelentett problémát megértenem a német híradót és a sorozatokat. ugyanígy vagyok az angollal is. mondjuk tanultam suliban, de sosem olyan szinten mint a németet vagy mint egyáltalán kellett volna. második nyelvként amugysem vettük “komolyan” se diákok, se tanárok nem erőltették. mostanában pedig én kényszerítem magam, h megtanuljam, és ez a módszer a leghatékonyabb. igaz, a nyelvtani részt ezzel nem lehet megtanulni, de a szókincs az jól fejleszthető. én azt is szoktam csinálni, h a kedvenc zenéime szövegét elolvasom, lefordítom, aztán megtanulom. filmeknél nálam az jött be, h film angolul magyar felirattal, aztán film angolul angol felirattal és utána felirat nélkül. persze van akinek unalmas egy filmet 3x megnéznie. nem kell egymás után, amikor kedve van az embernek. a tény és a lényeg az hogy segít, így aki tényleg szeretne kicsit jobban megtanulni egy nyelvet, annak midnenképp ajánlatos ezekkel a módszerekkel is próbálkoznia, hiszem mi más segíthetne valamiben ami nem megy annyira, mint amit élvez az ember? (pl a filmnézés, zenehallgatás)

    vastagított részekkel kapcsolatban pedig, elsőre nem feltűnő, de nekem nem okozott gondot, h vannak vastaggal szedett szavak, nem érzem soknak. egyszóval szerintem használd úgy akkor és annyit ahogy jól esik.


Vélemény, hozzászólás?

Kategóriák

